tisdag 17 november 2009

Léger i Biot

Biot

Hu, vilket tråkigt väder vi har! Det viner och blåser utanför fönstret. Jag får plocka fram lite sköna sommarminnen nu när allt är så grått och trist!

Jag fortsätter med mitt lilla "reportage" från Nice .

Det gick ju inte att ligga på badstranden hela tiden! En av dagarna ägnade vi oss åt ett besök på Musée Fernand Léger i Biot, som är en liten by som ligger mellan Nice och Cannes. Vi tog lokalbussen dit det tog ca 40 min.

Musée Leger Biot

Vi möttes av en öde parkeringsplats och jag tog den här bilden för jag trodde det var det enda som vi skulle få se. Men, det visade sig att ingången fanns gömd lite till vänster, så vi hade inte åkt förgäves.

Det är en stor härlig mosaik som väl fångar kärnan i Légers arbete, tycker jag.

Biot 5

Alla muséer vi har varit på i Nice ( Chagall och Matisse) har varit lika ljusa vackra och öppna. Konstverken hänger ganska glest så det är lätt att se tavlorna. Jag skall inte komma med någon konstvetenskaplig förklaring. Vill ni veta mer om Léger och hans verk kan ni kolla här t.ex.

Biot 6

leg_5_28DE31

Här en tava som Léger gjorde på slutet av sitt liv.(1881-1955) Den här är från 1951 det kan vi se. Jag tycker den är jättehäftig. Léger är lätt att känna igen. Han använder alltid konturlinjer och starka färger i sina abstrakta verk.

Biot 4

Som tur är behöver jag inte tjata, truga och be L att följa med. Den här trippen var faktiskt hans förslag.

Åker ni till Nice gör ett besök här, om inte för konsten så för naturen och den omkringliggande parken.

Glöm inte bort att rösta! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar