tisdag 28 juli 2009

Filmtips



Eftersom det regnar så mycket kan man ju lika gärna gå på bio. Filmtokiga som vi är har det blivit två franska filmer på Hagabion på kort tid.

Séraphine som är en sann historia nästan i stil med filmen om Camille Claudel, skulptören Auguste Rodins elev och älskarinna. Två kvinnliga konstnärer som delade samma tragiska livsöde nämligen att dom blev galna och hamnade på sinnessjukhus och blev kvar där!

Filmen har vunnit 7 Césars Awords ( Frankrikes motsvarighet till Oscars eller våran Guldbagge).

Se den - varje filmruta skulle kunna bli en tavla, så vacker! Storyn däremot var lite seg tycker jag. L håller inte med, för honom var det den bästa filmen på 3 år!



Den andra filmen: Jag har älskat dig så länge, handlade också om ett tragiskt kvinnoöde, fast i modern tid. Något som kan drabba oss alla, mer säger jag inte för då har jag förstört för er om ni vill se någon av dom här filmerna. Ska ni se den - ta med näsduken, som jag bölade!

Jag gillar franska filmer för dom handlar om livet, jag menar det verkliga livet!

Kolla på trailerna om det kan vara något för er. Annars kan man ju gå och se den nya med godingen Johnny Depp: Public Enemies som nyss haft svensk premiär. Det får bli nästa film!

Utanför mitt fönster vräker regnet ner, vet i tusan om jag vågar mig ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar