lördag 14 november 2009

Robert Adams

393796034
Foto: Robert Adams

Årets Hasselbladspris gick i år till Robert Adams. Hans bilder visas på Hasselblad Center här i Göteborg. Jag gick dit igår för att kolla läget, som man säger.

I programbladet står det "Med starkt engagemang och stor medvetenhet har han dokumenterat landskapets förändring i syfte att både visa dess naturliga skönhet och sin besvikelse över människans exploatering och förstörelse".

Robert Adams ser sig själv som konstfotograf. Hans utomordentliga hantverksskicklighet och hans förmåga att arbeta med det befintliga ljuset imponerar såklart, men jag saknar människor.
Dom få människorna som figurerar på Adams bilder är smygtagna eller väldigt långt borta i bild.
Däremot ser vi som sagt hur människorna sätter sina spår i landskapet och hur vi förstör för oss själva.

Alla Adams bilder är svart vita. Det älskar jag. Bilderna är lugna kontemplativa vackra, men till slut blir det lite tråkigt att titta på träd, tomma hus och horisontlinjer.

Behöver ni öva upp ert sinne för lantlig uppmärksamhet rekommenderar jag varmt ett besök!

Så här skriver Mikael van Reis i GP om utställningen.

Och igen .... Ni glömmer väl inte att rösta på mig varje dag fram till den 22 november? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar