torsdag 5 augusti 2010

Fotografiska

I helgen tog jag en liten weekend-trip till Stockholm för att se fotoutställningen med Annie Leibovitz "A Photographer´s Life" som visas på Fotografiska.

Den här utställningen har jag verkligen längtat efter att få se och jag blev inte besviken. Vi hade turen att få en guidad visning så besöket blev extra givande. Annie Leibovitz är väl mest känd för sina bilder på kändisar, men på den här utställning visades även hennes privata sida med en massa små bilder som var riktigt spännande.

Fotografiska är ett otroligt vackert hus som ligger vackert nära vattnet. Utrymmet är imponerande stort och det finns också en bokshop som skulle kunna ruinera en om man inte hade vett och sans att hejda sig.

Förutom Annie Leibovitz visas fotografier av Lennart Nilsson, Anders Petersen, Vee Speers och Joel-Peter Witkin. Alla intressanta på olika sätt

Jag rekommenderar verkligen ett besök till det här templet för alla fotointresserade!

2 kommentarer:

  1. Ja man fick verkligen mersmak när man var där vi hade behövt ett Fotografiska i Göteborg också tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Vi har ju Hasselblad Center, men det är ju inte samma sak. - Men det är ju alltid kul att åka på en liten tur till Sthlm tycker du inte? :)

    SvaraRadera