söndag 8 november 2009

Helgens eskapader

photo_l

I fredags lurade L med med mig att se "Nattvakten" en film av Peter Greenaway. Vi blev glatt överraskade när vi kom till biografen Roy för det var halva priset på biljetten, plus att alla blev bjudna på tårta för dom firade 1-års jubileum!

"Nattvakten" är en film om bl.a kärlek sex och konspiration och handlingen utspelar sig på 1600-talet när Rembrandt får i uppdrag att måla den berömda tavlan med samma namn. Rembrandt utnyttjar sin konstnärliga frihet och målar in på ett subtilt sätt anklagelser om mord och svek i tavlan. (Inte ostraffat kan jag avslöja).

Regissören och manusförfattaren Peter Greenaway är själv konstnär och han tar oss med på en avancerad konstlektion. Jag önskar att jag hade sett filmen innan vi besökte Rijksmuseum och faktiskt såg "Nattvakten" när vi var i Amsterdam i våras.

"Nattvakten" är en ganska svår film. Greenaway kräver en hel del av åskådaren. Mycket namn att hålla reda på plus att jag kände mig dåligt påläst på vår historia. Många av scenerna var gjorda som tablåer så för mig blev det mer som filmad teater. L håller inte med men han är så filmnördig så honom kan man snart inte prata med.... ;)

Vill du se filmen på internet dubbad på spanska får du en länk här! Good Luck!

715px-Rembrandt_Harmensz__van_Rijn_044

Här är tavlan som hela filmen handlar om. Åker jag till Amsterdam igen skall jag se om den med "nya ögon" så filmen var ju inte dum på det viset!

Helgens eskapader fortsatte med att vi såg på Cirque du Soleil i lördags.

Jag är ingen stor fan av cirkus, men den här cirkusen är något utöver det vanliga! Det är Art Performance av högsta klass. Inte ett sjölejon så långt ögat kan se!

Wow säger jag bara! Vad vi människor kan uträtta med järnhård diciplin, vilja, tålamod, massor av träning och givetvis glädje och talang för det man har valt att syssla med!

Skitkul var det, och spännande och skräckfyllt när dom hänger och slänger sig i trapetserna högt upp i luften UTAN skyddsnät. Allt för att vi i publiken skall få vårt lystmäte tillgodosett!

Tänk om man har en "bad day at work" och man missar pyttelite ... hemska tanke - då är det verkligen kört!

Sånt skrämmer skiten ur mig!

artisticbicycle

Cirque du Soleil är hårt kommersialiserade med egen hemsida och ett eget Youtube-konto, det är bara att gå in och klicka om ni blev intresserade...

Jag lånade den här bilden från deras hemsida. Det var strängt fotoförbud på föreställningen, det brukar jag inte respektera i vanliga fall, men i lördags gjorde jag det!

1 kommentar:

  1. NÄE!!!!! Vi såg ju också den i lördags! Tänkte flera ggr att jag skulle ringt dig men så hann jag inte för vi köpte bil (äntligen) - men fasen så dumt, då kunde vi ju i alla fall sagt hej och kramats lite :-)

    SvaraRadera