fredag 20 februari 2009

Oscarsgalan...

ste_academy_awar_1953_8333l[1]

... den 22 februari kommer att bli en rysare mellan Mickey Rourke för bästa manliga huvudroll i The Wrestler och Sean Penn för bästa manliga huvudroll i Milk. Jag har sett båda och röstar på Sean Penn!

Milk såg vi på filmfestivalen.Det är en biopic om USA:s första öppet homosexuella politiker Harvey Milk som mördades i San Francisko i slutet på 1970-talet. Suveränt gestaltad av Sean Penn.

The Wrestler såg vi nu i veckan också en jättebra film som handlar om Randy "The Ram" Robinsons karriär som professionell brottare. I början av filmen får vi se glimtar av The Rams storhetstid. Regissören har slängt upp kameran på axeln, och går i huvudpersonens fotspår vilket gör att filmen får en dokumentär känsla. Brottningsscenerna är brutala!! Randy plågar sin stackars kropp till en hjärtattack, men det hindrar honom inte att fortsätta att gå ännu en match...

Mickey Rourke (känd bl.a för 9½ vecka) är perfekt castad i rollen. Marisa Tomei spelar den kvinnliga huvudrollen. Hon spelar den ensamstående mamman som försörjer sig som stripteasedansaren som sett sina bästa dagar. Båda karaktärerna visar upp hur lätt det är att fastna i det förflutna istället för att våga se framåt...

Här kommer filmteasers länkar till båda filmerna.
The Wrestler
Milk

Som kvinna borde jag ju "tycka något" om årets kvinnliga nominerade också! Det är inte lika lätt för jag har inte sett Angelina Jolie i Changeling och Kate Winslet såg jag i Revolutionary Road men inte i den filmen hon har blivit Oscarsnominerad för. Meryl Streep i Doubt har jag inte heller sett. Lika bra att vara tyst ..

Årets bästa film då? Nomineringarna: The Curious Case of Benjamin Button, Frost/Nixon, Milk och Slumdog Millionaire. Jag har sett Milk och Slumdog Millionaire. Jag tror att det blir antingen TCCBB eller Slumdog Millionaire som vinner.

Slutligen priset för bästa utländska film. Nomineringarna: Mellan väggarna (Frankrike) Waltz with Bashir (Israel),The Bader-Meinhof Complex (Tyskland), Departures (Japan), Revansch (Österike).

Mellan väggarna och Waltz with Bashir har jag sett. Ändå vågar jag rösta på Waltz with Bashir som var filmfestivalens bästa film för mig.

Det var "mina" stalltips. Nu får vi se till vilka som vinner de åtråvärda statyetterna!!..:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar