måndag 14 juni 2010

Då och nu: Vasaplatsen

Vasaplatsen med Vasastaden till vänster och Lorensberg till höger någon gång på 1950-talet.

Jag fick en almanacka med gamla Göteborgsbilder i brevlådan i början på året, och den gav mig idén att gå ut och fotografera om samma platser för att se hur mycket (eller lite) stadsbilden har förändrats.

I vintras tog jag den här jämförande bilden.

Vasaplatsen utgör en central punkt i stadsplanen, en blomstrande och grön oas omgiven av ståtliga husrader. Obelisken har tillkommit, den uppfördes 1955 det har jag googlat, annars tycker jag att det är spännande att se att byggnader och park ser nästan likadant ut nu trots att det gått 50-60 år.

Vasaparken 46110006 Vasaplatsen 2010

Fler inlägg på temat hittar du under etiketten då och nu. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar